دل نوشته های عاشورایی

شرح حال عاشورائیان

http://shamezeinab.persiangig.com/image/emam%20javad.jpg

در ايام شهادت امام جواد(ع) قرار داريم .امامی که جوان ترين امامان از ميان ائمه می باشد و در اين عمر کوتاه درخشش بی نظيری از خود بجای گذاشت.ايرانيان امام جواد را ميوه دل امام رضا(ع) می خوانند و ارادت بی حد و حصری به اين پدر وپسر دارند.آنچه در ايام مناسبتی ائمه شايسته و زيبنده است تلاش برای شناخت بيشتر اهل بيت(ع) و جديت برای تطبيق زندگی فردی و اجتماعی ما انسانها با اين بزرگواران می باشد،بنابراين در اين مختصر سعی خواهيم کرد در اين مسير اندکی خود را به نور معارف اهل بيت عصمت و طهارت بيالاييم.

1-آشنايی کوتاه با امام جواد(ع)

  اين امام همام در سال 195 هجری در مدينه ولادت يافت.نام ايشان محمد است و دارای القا بی مانند جواد،تقی،رضی و متقی می باشد.هنگام شهادت امام رضا(ع) ايشان 8 ساله بودند و در همين سن به مقام رفيع امامت نائل آمدند.تولد امام جواد برای امام بسيار مسرت بخش و خوشحال کننده بود زيرا سن امام رضا(ع) از چهل گذشته بود اما هنوز صاحب فرزند پسر نشده بود و همين امر نگرانی شيعيان را به دنبال داشت ولذا وقتی امام جواد متولد شد موج شادی و شعف جامعه شيعه را فراگرفت.

  مادر امام جواد بانويی است به نام سبيکه و امام رضا اورا خيزران ناميد.اين بانوی گرامی از خاندان ماريه قبطيه همسر رسول خدا(ص) می باشد که امام کاظم(ع) سالها پيش برخی خصوصيات او را بيان کرده بود و برای او سلام فرستاد(کافی ج1ص315)

  ابو يحيی صنعانی می گويد خدمت امام رضا(ع)بودم که که امام جواد(ع) که کودک خردسالی بود نزد پدر آمد حضرت فرمود:اين مولودی است که برای شيعه مولودی مبارکتر از او به دنيا نيامده است(ارشاد مفيد ص299).

2- امامت امام جواد(ع) در خردسالی

  يکی از مهم ترين رويدادها در زندگی امام جواد(ع) امامت ايشان در سن 8سالگی بود که برای خيلی از افراد حتی شيعيان با سابقه قدری عجيب و بعيد می آمد.آنان با خود اين سوال را می کردند که مگر می شود امامی برای يک امت در سن 8سالگی به امامت برسد و سرپرستی امت را به عهده بگيرد.اما بايد توجه داشت که امامت مانند نبوت موهبتی الهی است که خداوند متعال به بندگان برگزيده و شايسته خود عطا فرموده است که در اين منصب الهی سن و سال دخالتی ندارد و برای تبيين اين مسئله توجه به مطالب زيل خالی از لطف نيست:

  الف:خداوند پيرامون حضرت يحيی(ع) در قرآن می فرمايد«يا يحيی حذ الکتاب بقوه و آتيناه الحکم صبيا»(مريم/12)حضرت يحيی در دوران کودکی به مقام نبوت می رسد امام باقر(ع) در اين زمينه می فرمايد: پس از درگذشت زکريا فرزند او يحيی کتاب و حکمت را از او به ارث برد و اين همان است که خداوند در قرآن می فرمايد ای يحيی کتاب(آسمانی) را با نيرومندی بگير و فرمان نبوت را در کودکی به او داديم.

  ب:با اينکه تکلم و سخن گفتن نوزاد امکان پذير نيست ولی طبق نقل قرآن کريم حضرت عيسی در همان روزهای نخستين تولد به زبان آمد و از مادر خود مريم مقدس در مقابل ياوه گويان دفاع نمود.

  بنابراين و طبق اين شواهد قرآنی رسيدن امام جواد در سن 8 سالگی به مقام امامت اگر چه امر عادی نيست،اما برای خداوند متعال امری سهل و آسان است که کودکی در اين سن به امامت برسد.

AWT IMAGE

3- مناظرات حيرت انگيز امام خردسال

  از جمله دلائل کافی و وافی بر حقانيت امام جواد در خردسالی مناظرات علمی ايشان در همان سنيين کودکی با علما بزرگ می باشد.

  که از جمله اين مناظرات،مناظره امام جواد با يحيی بن اکثم است.

الف:حکم شکار در حال احرام:

  ابن اکثم از امام سوال می کند که حکم کسی که در حال احرام حج حيوانی را شکار کند و در حالی که محرم بوده و نبايد شکار می کرد چيست؟

  امام جواد در حالی 8 سال يا 7 سال بيشتر نداشت فرمود آيا اين شخص محرم شکار را در حرم انجام داده يا خارج از حرم؟حرام بودن شکار را می دانسته يا نه؟عمدی شکار کرده يا سهوي؟شخص محرم آزاد بوده يا بنده؟بار اولش بوده يا بار چندم؟شکار از پرندگان بوده يا غير پرنده؟حيوان کوچک بوده يا بزرگ؟از عمل خود آيا پشيمان است يا خير؟ شکار در شب بوده يا روز؟در احرام حج بوده يا احرام عمره؟

  يحيی بن اکثم از اين همه فروعی که امام برای اين مسئله مطرح نمود متحير شد و آثار ناتوانی در چهره اش آشکار گرديد و زبانش به لکنت افتاد به طوری که اين ناتوانی او برای حاضران در جلسه کاملا مشهود بود.در اين هنگام مامون رو با امام جواد کرد و خواهش نمود که امام پاسخ فروعات مسئله را خود بفرمايند که امام يک به يک فرمودند.

ب:حلال شدن و حرام شدن زنی برای يک مرد در يک روز برای چند بار

  آنگاه مامون رو به امام کرد و گفت احسن يا ابا جعفر حال خوب است شما از يحيی بن اکثم سوالی بپرسيد در اين هنگام امام به يحيی گفت بپرسم؟يحيی گفت اختيار با شما ست اگر توانستم پاسخ می دهم و اگر هم نتوانستم از شما بهره می برم.امام فرمود به من بگو در مورد مردی که صبح به زنی نا محرم است و چون روز بالا می آيد با آن زن محرم می شود و چون ظهر می شود باز بر او نامحرم می گردد و در عصر دوباره محرم می شود و در غروب آفتاب دوباره نامحرم می گردد و در وقت عشاء محرم می شود و در نيمه شب باز نامحرم می شود ودر هنگام طولوع فجر محرم می شود؟

  يحيی بن اکثم آنچنان مات و مبهوت می شود و با عجز تمام گفت خودتان بفرماييد که امام در پاسخ فرمود اين زن اول صبح کنيز بود و بر مرد حرام اما نزديک ظهر او را از صاحبش خريد و حلال شد ظهر او را آزاد کرد وحرام شد و در عصر او را عقد نمود و حلال گرديد در مغرب او را ظهار رد و حرام شد(اگر مرد به زنش بگويد تو مانند مادر من برای من هستی، زن بر شوهر حرام می شود و اين کار مرد را ظهار می گويند و برای حلال شدن بايد کفاره ظهار را مرد بدهد)در هنگام عشاءمرد کفاره ظهار را داد و زن حلال شد ،در نيمه شب زن مرد را طلاق داد و حرام شد و در هنگام طلوع فجر رجوع نمود و حلال شد.

ج:سوالات يحيی بن اکثم پيرامون خلفاء

  يحيی بن اکثم رو به امام جواد کرد و گفت روايت شده که ابوبکر و عمر دو سرور پيران اهل بهشت هستند؟

  امام جواد(ع) فرمود:اين روايت محال است که صحيح باشد زيرا بهشتيان همه جوان هستند و پيری در ميان آنان يافت نمی شود تا ابوبکر و عمر سرو وسالار آنان باشند و در حقيقت اين روايت را بنی اميه جعل کردند در مقابل روايت صحيحی که پيامبر در باره امام حسن و حسين(ع) فرمود که اين دو(حسن وحسين)سرور جوانان اهل بهشت هستند.

  يحيی بن اکثم گفت همچنين روايت ديگر است که عمربن خطاب چراغ اهل بهشت است!

  امام فرمد اين نيز محال است زيرا در بهشت فرشتگان،پيامبران از آدم تا خاتم حضور دارند اما بهشت با نور آنان روشن نشود وبا نور عمر روشن شود!!

  بنابراين احاطه علمی امام جواد(ع) در خردسالی و شکست دادن علماء و فقهاء بزرگ آن زمان در مناظرات خط بطلانی بر ادعاهای مخالفان اهل بيت کشيد و توطئه عباسيان جهت اثبات ناتوانی امام جواد برای امامت در سن خردسالی را خنثی نمود.

4-ازدواج امام جواد با دختر مامون

  مامون را جزءزيرکترين و مکار ترين خلفاءبنی عباس شمرده اند. او با اجرای نقشه ولايت عهدی امام رضا(ع) و شهادت آن حضرت که در خفاء انجام شد گام بزرگی برای تثبيت حکومت خود برداشت اما اين مخفی کاری دوام چندانی نياورد و بسياری از بزرگان شيعه و علويان به اين جنايت و خيانت مامون پی بردند و لذا او به دنبال يک نقشه جديد برای کنترل خشم علويان بود و لذا در صدد بر آمد دخترش ام الفضل را به همسری امام جواد(ع) در آورد. اهداف مامون از اين ازدواج به اين قرار بود:

  الف:با حضور دختر مامون در خانه امام جواد می توانست امام را بطور مستقيم تحت نظر داشته باشد.

  ب:با اين ازدواج به خيال خام خود قصد داشت امام را با فضای عيش و نوش دربار مرتبط سازد و به قداست امام لطمه بزند

  ج:هدف بهدی اين ازدواج سياسی برای مامون کنترل و مديريت اعتراض و قيام علويان بود که خود را دوستدار اهل بيت معرفی می کرد.

  اما علت قبول اين ازدواج از سوی امام جواد می تواند دو علت اصلی داشته باشد اولا ائمه(ع) در اين گونه موارد اختيار و حق انتخاب نداشتند و به عبارت ديگر در کار انجام شده قرار می گرفتند و ثانيا حضور امام جواد در دربار مامون می توانست حاشيه امنی برای بزرگان علويان ايجاد کند که به شدت در معرض تهديد و خطر مامون بودند.

5-شهادت امام جواد(ع)

  بعد مرگ مامون برادرش معتصم بجای او نشست و به خلافت رسيد و معتصم امام جواد را در سال 220ه ق به بغداد فراخواند و معتصم که عموی ام الفضل همسر امام جواد بود با ام الفضل توطئه شهادت امام جواد را هماهنگ کردند.در اين نقشه مهره اصلی برای شهادت امام ام لفضل تعيين شد و برای اين عملی کردن اين نقشه شوم و ناجوانمردانه انگوری مسموم به سم کشنده ای شد و به خانه امام جواد فرستادند و بعد اصرار فراوان ام الفضل برای تناول اين انگور به امام جواد آن حضرت انگور ها را خورد و چيزی نگذشت که آثار سم و زهر پديدار گشت و حضرت شروع به فرياد و ضجه نمود و ام الفضل را نفرين کرد که هرگز روز خوش نبيند و بعد از شهادت امام ام افضل دچاريک بيماری سختی شد که در نهايت باعث شد با همان بيماری به درک اسفل سافلين وارد شود. در اين هنگام همسر ملعونه امام به کنيزکان گفت که سر به آواز براريد تا کسی از رهگزران ناله های امام را متوجه نشود و دستور داد که جنازه امام را بر پشت بام قرار دهند و آفتاب بر جنازه امام می تابيد.اما زمانی نگذشت که مردم متوجه شدند کبوترانی بر پشت بام بر چيزی سايه انداختند و معلوم شد کبوتران بال گشوده اند و بر بدن جگر گوشه فاطمه(س) سايه افکنده اند و سر انجام امام جواد(ع) در سن 25 سالگی به اجداد طاهرينش پيوست و به فيض عظمی شهادت نائل گرديد.

  واينک دل می سپاريم به جود جواد الائمه(ع)

  از پشت در بسته، کسی آه می کشد                         يوسف دوباره ناله، ز چاه می کشد

  در زير پای هلهله ها، اين صدای کيست                       اين پای کوب و دست افشانی،برای کيست

  زرد است از چه، گندم روی دل رضا                               بر باد رفته است، حاصل دل رضا

  زلف مجعد پسرش را، نظاره کن                                  آنگاه، ياد يوسف غمگين چاه کن

  ای کاش دست کاسه ای انگور، می شکست               تا چهره جواد، به زردی نمی نشست

  ديدند چند طائفه ای از کبوتران                                  با بال روی بام کسی سايه گستران 

  نجفعلی غلامی- عضو هيئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم اقتصادی تهران

+نوشته شده در سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:امامجواد(ع),محمد,امام رضا(ع),حضرت یحیی,تقی,رضی,ساعت9:30توسط محمد رضا | |

 داغت که با سکوت سبکتر نمیشود

حرفی بزن جواب که با سر نمیشود

تعریف کن از اول تنهایی ات بگو

ازهیچکس برای تو مادر نمیشود!

از آفتاب آن طرف شهر، از اُحد

از اشک زیر سایه که دیگر نمیشود!

از مردم، از عیادتشان، راستی بگو

کی گفته بودفاطمه (س) بهتر نمیشود؟

با آیه آیه، آیه ی عمرت نوشته ای 

بیخود مقام فاطمه (س) کوثر نمیشود

میخواهم از غمت نخورم بر زمین ولی

هر بار میرسم جلوی در، نمیشود

در بسترت به چشم من انگار زینبی (س)

آدم سه ماهه اینهمه لاغر نمیشود

من هیچ محض خاطر این بچه ها بمان

باشد؟

      دوباره فاطمه (س) با سر:

نمیشـــــــــــــود ...   

حسین رستمی

+نوشته شده در دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:فاطمه(س),داغ,مادر,احد,کوثر,,ساعت13:8توسط محمد رضا | |


موج کرم به اوج تلاطم رسیده است

ناز و نماز و شوق و تبسم رسیده است

داوود عاشقی به ترنم رسیده است

کعبه کجاست؟؟؟ قبله هشتم رسیده است

میلاد حضرت رضا (ع) مبارکباد

+نوشته شده در جمعه 7 مهر 1391برچسب:امام رضا(ع),نماز,کعبه,قبله,تبسم,ساعت14:34توسط محمد رضا | |

بسم الله الرحمن الرحیم

به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله ) ، توهین کردند. و می کنند هنوز این توهین تمام نشده آن دیگری توهین را شروع می کند. (برای دیدن بیشتر اخبار به سایت http://www.jc313.ir مراجعه کنید) هنوز خشم مسلمانان سراسر جهان در قبال فیلم توهین آمیر فروکش نکرده و ان شا الله نخواهد کرد، فرانسوی ها کاریکاتور توهین آمیز می کشند. جالب اینکه این فرانسوی ها در کشوری  که بیشترین مسلمان را دربین کشورهای اروپایی، دارد. وقتی به  «کیت میدلتون» عروس ملکه انگلیس توهین می شود . درب ان مجله که تصاویر عریان  عروس ملکه انگلیس را پخش کرده تعطیل میکنند ولی می گویند که مسلمانان فرانسوی حق راهپیمایی ندارند

به شخصیتی توهین می کنند که آیه ی وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ در سوره قلم آیه 4 ، را خداوند کریم در شان حضرت محمد (ص) نارل فرمودند.که می گوید:

و بی شک تو بر آیینی عظیم استواری.

پیامبری که طبق حدیث قدسی "لولاک لولاک لما خلقت الافلاک " است .


همه دوستان ،توجه داشته باشدند که کسانی که به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله توهین کرده و می کنند هرگز هیچ کتاب آسمانی را قبول نداشته و ندارند و خود را به جای مسیحی ها و یهودی ها جا میزنند و شیطان پرست و ماسونی هستند.

چرا که کسی که به خدا و کتب اسمانی اعم از هر نوع مسلمان (چه شیعه چه سنی)، مسیحی، یهودی، و ... هرگز به پیامبران و کتب دیگر ادیان بی حرمتی نمی کنند چرا که خوب می دانند هر پیامبری پیامبری دیگر را تاکید کرده و هیچکدام دیگری را نفی نمی کنند. طبق همان گفته پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله )، اگر تمامی 124000 پیامبری که خداوند به رسالت فرستاده را در یک مکان کنار هم گرداورید هیچ کدام باهم نزاعی ندارند بلکه همه آنها به خدای یگانه ایمان دارند و حرف همدیگر را تایید می کنند چرا که هر کدام برای تکمیل صحبت دیگری به رسالت مبعوث شده اند و حال آنکه بعضی از انها کتاب های انبیا دیگر را برای رسالتشان به دستور خداوند کریم مورد استفاده قرار می دادند.

خداوند در قران کریم در آیات پایانی سوره بقره می فرماید:

 

اَعوذُ بِالله مِنَ الشّيطانِ الرَجيم

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحيم

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ

وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ

الْمَصِيرُ «285» لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا

اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا

حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ

لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ «286»

پناه ميبرم به خداوند از شر ابليس رانده شده

به نام خداوند بخشنده مهربان

پيامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ايمان آورده و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتاب ها و پيامبرانش، ايمان آورده‌اند [و بر اساس ايمان استوارشان گفتند:] ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نميگذاريم و گفتند: شنيديم و اطاعت كرديم ، پروردگارا ! آمرزشت را خواهانيم و بازگشت [همه] به سوى توست «285» خدا هيچ كس را جز به اندازه توانايى‌اش تكليف نميكند. هر كس عمل شايسته اى انجام داده، به سود اوست و هر كس مرتكب كار زشتى شده، به زيان اوست. [مؤمنان گويند:] پروردگارا ! اگر فراموش كرديم يا مرتكب اشتباه شديم، ما را مؤاخذه مكن. پروردگارا ! تكاليف سنگينى برعهده ما مگذار، چنانكه بر عهده كسانى كه پيش از ما بودند گذاشتى. پروردگارا ! و آنچه را به آن تاب و توان نداريم بر ما تحميل مكن. و از ما درگذر؛ و ما را بيامرز؛ و بر ما رحم كن؛ تو سرپرست مايى؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز فرما  «286»

همانطور که در آیات بالا مشاهده می کنید خداوند کریم می فرماید: ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نميگذاريم یعنی خداوند کریم هیچ تفاوتی بین پیامبران که مبعوث کرده قائل نمی شود . بنا به اطاعت پذیری بیشتر هر پیامبر، مقام و منزلت آن پیامبر نزد خدا بیشتر است

گفتی كه یک دیار

    هرگز به ظلم و جور نمی‌ماند (برپا و) استوار!

والا پیامبر (پیام‌دار)

      محمد

آنگاه،

    تمثیل‌ وار کشیدی

                 عبای وحدت

                      بر سر پاکان روزگار!

والا پیامبر (پیام‌دار)

      محمد

در تنگ پرتبرک آن نازنین عبا،

    دیرینه ای محمد

        جا هست بیش و کم،

             آزاده را که تیغ کشیده ا‌ست بر ستم

شاعر : سیاوش كسرایی

+نوشته شده در سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:پیامبر,کتب آسمانی,مسلمان,قرآن,,ساعت9:47توسط محمد رضا | |